Miejsca jubileuszu

Obchody Roku Jana Matejki w Muzeum Narodowym w Krakowie

2013 – 175. rocznica urodzin i 120. rocznica śmierci jednego z najpopularniejszych polskich artystów, wybitnego przedstawiciela nurtu malarstwa historycznego

Dzieła krakowskiego Mistrza pędzla znajdują się w dwóch oddziałach Muzeum Narodowego w Krakowie (MNK): w Domu Jana Matejki (DJM) przy ul. Floriańskiej 41 i w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w

Galeria w Sukiennicach z widocznym fragmentem Hołdu pruskiego, ok. 1900. Repr. arch.

Sukiennicach, pierwszej siedzibie krakowskiego Muzeum Narodowego, na Rynku Głównym. Mniejsza liczba Matejkowskich prac zachowała się w innych zbiorach i kolekcjach. To wystarczający powód, by rocznicowe obchody jego podwójnego Jubileuszu świętować pod Wawelem, w mieście, które było mu szczególnie bliskie i drogie. Uroczyste obchody Roku Jana Matejki zainaugurowano w jednym z najpiękniejszych salonów Krakowa, w Sukiennicach – 17 kwietnia 2013 roku w obecnej Sali Siemiradzkiego – Wokół akademii (dawniej, przed modernizacją Sali Hołdu Pruskiego), prezentowane jest malarstwo 2.

Moment osadzania słynnego płótna w ramie, po konserwacji, w obecnej Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach, 2012. Pracownia fot. MNK

połowy XIX wieku: sztuka oficjalna, reprezentacyjna, obecna na salonach, niemal natychmiast rozpoznawalne arcydzieła pędzla. Z dzieł Jana Matejki, obok monumentalnych płócien artysty, eksponowane są m.in. portrety krakowskich osobistości i wizyjno-symboliczne płótno Wernyhora. Słynny Hołd pruski, przez pewien czas po konserwacji zatrzymany został w Zamku Królewskim na Wawelu – na wystawie czasowej pt. Hołd pruski. Matejko Wawelowi – Wawel Matejce. W tym czasie w Sukiennicach prezentowano inny obraz Matejki: Rejtan – Upadek Polski, ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie. Dzieło to również znakomicie wpisywało się w patriotyczno-niepodległościowy charakter kolekcji. Spektakularnym wydarzeniem był jednak powrót monumentalnego Hołdu na nowe, historyczne miejsce w narodowej galerii. W ramach konserwacji zabezpieczającej, płótno odpowiednio ustawiono na krośnie samonaprężającym i osadzono w ramie.

Comments are closed.