ZDROWIE Z NATURY

Jedz brokuł i nie choruj!

ZBIGNIEW TOMASZ NOWAK

Dawniej niewiele osób zajadało się tym warzywem, bo uchodziło za mało znane, choć w Stanach Zjednoczonych i na zachodzie Europy delektowano się nim już od lat. Brokuł to warzywo z grupy kapustnych, blisko spokrewnione z kalafiorem.

ZAWIERA UNIKALNE ZWIĄZKI LECZNICZE

Brokuł zrobił w ostatnich latach w Polsce wręcz zdumiewającą karierę. I nie ma co się dziwić. Warzywo to zostało bardzo szczegółowo przebadane w różnych ośrodkach medycznych i okazało się, że gromadzi w swym składzie szereg niezwyklecennych, dobroczynnych związków. Oprócz witamin C, z grupy B (np. B1, B2), karotenu (prowitamina A), kwasu foliowego i pantotenowego, zawiera mnóstwo soli mineralnych, z potasem (aż do 385 mg w 100 g) i magnezem na czele (posiada jeszcze rzadkie mikroelementy, np. chrom). Najwartościowsze z punktu widzenia medycyny są jednak związki o nazwach sulforafan, któremu przypisuje się silne działanie przeciwnowotworowe i kwas glutaminowy – niezwykle potrzebny m.in. do prawidłowej pracy mózgu oraz jako jeden z prekursorów niezwykle silnego antyoksydantu – glutationu. Piszę o tym więcej w mojej książce „Zioła na kłopoty z pamięcią”.

LEK NA NADCIŚNIENIE TĘTNICZE I NIE TYLKO

Uczeni amerykańscy prowadząc testy z udziałem zwierząt zauważyli, że kiedy podaje się im regularnie posiłki z dużą zawartością brokułu, zachowują one zdrowsze serce i ustabilizowane ciśnienie krwi. Eksperymentom medycznym poddano także zwierzęta,
u których stwierdzono niedotlenienie mięśnia sercowego. U nich dieta bogata w to warzywo działała ochronnie na serce, kiedy to musiało zmagać się z poważnym niedotleniem. Spostrzeżono, że dzieje się tak pod wpływem zawartego w brokule sulforafanu, który może pobudzać tworzenie się specjalnych białek redukujących wolne rodniki. Brokuł stabilizuje lub obniża ciśnienie krwi, z uwagi na bogactwo potasu i magnezu. Badania jednak trwają nadal. Brokuły warto więc włączać do codziennego jadłospisu dla osób chorujących z powodu nadciśnienia tętniczego oraz chorób serca (zwłaszcza choroby wieńcowej). Zdaniem naukowców ze Stanów Zjednoczonych, warzywo to warto wprowadzić do kuracji odchudzającej, gdyż pobudza wydzielanie insuliny przez komórki β wysp trzustkowych, co jest szczególnie ważne przy niedostatku tego hormonu u osób ze skłonnością do cukrzycy lub będącym w tzw. stanie przedcukrzycowym – przebiegającym zazwyczaj z dużą nadwagą lub otyłością. Ponadto zapobiega odkładaniu zbędnej tkanki tłuszczowej. Zawarty w brokule błonnik szybciej daje uczucie sytości oraz posiada cenną właściwość wchłaniania w jelicie cienkim cukrów, tłuszczów oraz cholesterolu z pożywienia i usuwania ich części wraz kałem.

Comments are closed.